Back to top

Vafler eller pandekager uden hvede

Vi eeeelsker vafler om morgenen :-) Masser af protein og især fedtstoffer er skønt at starte dagen med. Og for nylig er jeg begyndt at lave dem sådan her. De kan være helt glutenfri, hvis du køber certified oats - spørg i din helsekost. Du kan selvfølgelig også bruge andre slags glutenfrit mel.

Aftenen før:

1-2 spsk fintmalede frø (sesam, hør, solsikke)

2-3 spsk fintmalede nødder etc (mandler, cashews, hassel)

5 spsk fintmalet havre (dvs mel, du selv kan lave i din blender)

Blandes i en skål og overhældes med sødmælk, så det lige dækker. For den syrnede udgave, skal de stå natten over på køkkenbordet. Hvis dine børn ikke kan lide syrligt, kan du stille dem i køleskabet.

Om morgenen:

Pisk 3 æg med 1 tsk honning og ½ tsk vanillekorn. Tilsæt blandingen ovenfor og rør det godt sammen. Det skal være meget lindt - ikke som tynd dansk pandekagedej, men tyndt. Tilsæt sødmælk, hvis det er for tykt. Tilsæt lidt malede nødder, hvis det er for tyndt.

Hvis dine børn er som en af mine og kun kan lide dem med kakao, kan du tilsætte 1-2 spsk ren kakao eller carob og lidt ekstra mælk :-)

Steges som vafler i jern, eller som små pandekager på pande. Brug smør eller kokosolie til at stege i.

Hvis du ikke lige har tid om morgenen til den slags morgenmad, kan du med fordel lave en større portion en aften du har tid (stil i blød om morgenen, så), og opbevare i køleskab eller fryser. Så kan de varmes på bagepladen i ovnen.

Velbekomme :-)

Tilføj kommentar

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.