Back to top

Indkøbsforening

Bemærk: Denne artikel er sidst revideret i 2012, og jeg har ingen anelse om hvorvidt reglerne er de samme endnu, da jeg ikke selv har indkøbsforening.


At købe ind gennem en indkøbsforening kan spare én en masse penge, ca. 20-30 % for den del af ens husholdning, der kan købes ind på denne måde. Læs mere om hvad og hvordan du selv laver en indkøbsforening.


Læs om hvad jeg er nået frem til vedr. reglerne for momsregistrering samt hvordan man helt undgår at skulle momsangive længere nede.


Quick guide til indkøbsforeninger:

  1. Sæt dig ned med dem, du vil købe ind sammen med, og lav et sæt vedtægter.
  2. Registrér jeres forening på virk.dk som frivillig forening, så modtager du umiddelbart efter jeres CVR-nummer i en email.
  3. Brug CVR-nummeret til at henvende dig til forhandlere for at blive registreret – og køb ind :-)


For flere år tilbage fik jeg den idé at starte en indkøbsforening. Jeg fik overtalt en veninde til at gøre det sammen med mig, og den voksede sig meget hurtigt stor og stærk - interessen var overvældende, og vi måtte sige nej til nye medlemmer, fordi der var for meget arbejde i det.


Senere blev vi trætte af at bruge så meget tid på at spare penge, og især af hvor meget tid og kræfter vi brugte på at hjælpe andre med at spare - tid vi kunne bruge på vores familier. Vi fandt ud af, at en indkøbsforening, der ikke koster penge at være med i, helst skal bestå af ganske få medlemmer. Hvis den skal være lidt større, skal dem, der sidder med arbejdet kompenseres på en eller anden måde for ikke at køre sur i den store arbejdsbyrde. Alternativt skal man skiftes til at stå for de forskellige ansvarsområder.

Nu har jeg en ganske lille forening og køber ofte bare ind til mig selv, min mor og et par venner. Alle dem, der købes indtil, behøver sådan set ikke at være medlemmer, for man kan godt som privatperson sælge noget videre uden fortjeneste uden at det skal fremgå noget sted.

NB: Jeg køber meget sjældent ind til min forening mere. Det kræver at man bor tæt på dem, man skal dele med, og efter at Urtekram hævede deres minimumsbeløb for fragtfrit indkøb, forsvandt fidusen lidt for mig. Jeg har købt nogle gange fra Urtegården, dog.

Her følger en vejledning til hvordan du laver din egen indkøbsforening.
 
Sådan kan man starte en indkøbsforening, trin for trin:
 
Vedtægter:


Der findes på nettet masser af vedtægtseksempler fra foreninger. Jeg har lagt vores ud her, så de kan fremgå som eksempel på, hvordan det kan gøres. Når du opretter en frivillig forening, skal du IKKE indsende vedtægterne til Skat. De er kun til dig selv og medlemmerne.


Sørg for kun at afvige fra eksemplet, hvor der er gul markering – ellers kan der være ting, man glemmer at få nævnt i sine vedtægter, såsom hvordan man indkalder til generalforsamling osv. Hvis du vil have en begrænset medlemssskare er det vigtigt at få præciseret i vedtægterne, da man måske ellers ikke har mulighed for at afvise nogen. Der behøver ikke være mere end 2 medlemmer i en forening.


Momsregistrering:


For at få lov at købe ind fra de fleste leverandører, skal foreningen have et CVR-nr. Jeg ved, at nogle er blevet nægtet CVR-registrering, når de har henvendt sig hos Skat som indkøbsforening ud fra min tidligere vejledning for at lade sig registrere. Jeg har undersøgt det, så meget jeg kan uden at skulle betale for advokatrådgivning (Erhvervsstyrelsen har nemlig åbenbart ikke noget hjælp at yde, får man at vide efter en halv times ventetid i telefonen...), og med hjælp fra Skat.

Grunden til afvisningen er, at der skal være en erhvervsmæssig virksomhed for at man kan få lov at registrere sig – dvs. der skal være (en plan om) noget reel indtægt, ikke blot omsætning. Hvis man i sine vedtægter skriver, at man køber og sælger til samme pris, er der derfor ikke en virksomhed.

Jeg er derfor, efter samtale hos en kyndig person hos Skat, nået frem til, at en løsning må være at oprette sig som en Frivillig Forening (virksomhedsform 115), for så har man ikke oplysningspligt, kan ikke få momsrefusion osv.

Men det har man heller ikke brug for som indkøbsforening! Det eneste, man har brug for, er et CVR-nummer, og det kan man få som frivillig forening.


Du kan registrere din frivillige forening på få minutter på virk.dk på denne side. Det kræver NemID eller digital signatur at oprette. Du skal ikke indsende vedtægter eller anden dokumentation.


Jeg skal understrege, at jeg ikke har fået godkendt denne tilgang hos Erhvervsstyrelsen, som er dem, der har styr på frivillige foreninger. De er nemlig ikke til at få fat på sådan lige, og deres information på nettet er ikke specielt fyldestgørende. Jeg har drøftet tilgangen med en ansat hos Skat, som mente at den er den mest rigtige. Hvis du ligger inde med oplysninger om dette emne, må du derfor meget gerne kontakte mig!


NB: I den mail, du modtager fra Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, er der et link til information om reklamebeskyttelse. Det skal du bruge tid på – for de sælger nemlig virksomhedsoplysninger, og det betyder at du ellers vil modtage alskens opringninger og post med reklamer, og det gider du ikke skulle bruge tid på.
 
Bankkonto:


En registreret forening skal have en Nemkonto, og derfor kan du have brug for at finde frem til en bank, der ikke kræver gebyrer for at betale girokort etc. Jeg brugte før i tiden Eik Bank, nu finansbanken.dk, og de har stadig mulighed for oprettelse af likviditetskonti, og er gebyrfri. Blanketten fortæller, hvilken dokumentation, du skal medsende.
 
Medlemskreds:

Der er som sådan ingen begrænsninger på, hvor mange medlemmer man må være i en indkøbsforening, men jeg vil anbefale meget få! Ellers bliver det nemt uoverskueligt – husk, at du skal udskrive fakturaer til alle medlemmer, som køber noget af foreningen!


Jeg har valgt, efter at have prøvet en stor forening og den store arbejdsbyrde, som følger med, at lave en forening, som kun består af 2 medlemmer: mig selv og min mand. Det betyder ikke, at vi er de eneste, der kan købe ind, men at vi er de eneste, der officielt gør det. At jeg så deler ud af mine indkøb til venner og familie, er noget andet. Dette gør, at der kun skal være 1 faktura per indkøb, selvom vi måske i virkeligheden er 5 mennesker, der deler indkøbet. Det gør også, at det er så overskueligt som muligt at få afstemt salgsfakturaen med indkøbsfakturaen.


Det betyder selvfølgelig også, at alt ansvar er mit og at jeg påtager mig alt arbejdet med regnskabsføring alene, hvilket passer mig fint. Mange kokke kan godt om ikke fordærve men så i hvert fald besværliggøre arbejdet :-) Hvis du hellere vil dele arbejdet med andre medlemmer af foreningen, kan jeg anbefale dig at kigge på dette dokument, for at finde inspiration til jeres egne arbejdsgange. Jeg vil dog kraftigt anbefale at have 1 leveringsadresse i stedet for skiftende, da det minimerer chancen for kludder i leverancer.
 
Leverandører:


Vores indkøbsforening indkøber af princip varer af økologisk eller bæredygtig kvalitet – det er den slags varer, vi gerne vil have råd til men ikke har mulighed for at købe, hvis ikke vi kan få det til billigere pris. Derfor har vi koncentreret os om at kontakte leverandører, som producerer/sælger den slags varer. Her kan du se forslag til leverandører, som du kan kontakte:


Urtekram: De kræver bare, at man er momsregistreret. Urtekram har et stort udvalg af fødevarer og plejeartikler. Man skal købe hele kolli eller betale 10,- i anbrud per brudt kasse. Mindsteindkøb m. gratis fragt er 2500,- ex moms. Kontakt: helle@urtekram.dk eller 98 54 22 88. Bemærk: Urtekram har mig bevidst afvist indkøbsforeninger på et tidspunkt, men prøv at spørge alligevel. Du behøver heller ikke oplyse, at du henvender dig som forening ved oprettelse - de skal bare have navn og adresse samt CVR-nr.


Naturkost Engros: Kræver momsregistrering. Man skal købe hele kolli. Mindsteindkøb m. gratis fragt er 2000,- ex moms. Kotaktes per tlf. på 66137013.


Urtegården: Kræver momsregistrering. Ingen krav om antal af hver vare. Mindsteindkøb m. gratis fragt er 2000,- ex moms. Kontakt: 86 48 00 11. BEMÆRK: Urtegården har lige fortalt mig, at de IKKE sælger til engros pris til indkøbsforeninger og aldrig har gjort det. Det ved jeg ikke lige hvorfor de siger, da jeg har købt der siden 2005, men så er I andre advaret.


Delicate Tofu & Co.: Ingen krav om antal af hver vare. Mindsteindkøb m. gratis fragt er 1200,- ex moms. Kontakt: 62 54 23 26.


Nutana: kræver momsregistrering samt forklarende mail om foreningen. Man skal købe hele kolli/kasser. Mindsteindkøb m. gratis fragt er 15 kasser – dybfrost og kolonial bestilles hver for sig. Kontakt: jj@nutana.dk.


Biogan: De er endda særligt interessante for foreninger med 4 familier eller mere i tæt geografisk nærhed til hinanden, da de ud over tørvarer også leverer æg og mælkeprodukter, frugt og grønt samt frostvarer. Ingen mindsteindkøb, men gratis fragt kræver minimum bestilling for 3000,- ex moms. Mellem 1500,- og 3000,- ex moms bliver fragt ifølge deres oplysninger typisk omkring 150 kr.


Følgende forhandlere har afvist at handle med os, idet de generelt ikke vil handle med indkøbsforeninger:


Solhjulet
Helsam
Aurion


Forslag til forhandlere, som jeg ikke selv har erfaring med:
Rømer
Vivatex
 
Bestillingsprocedurer:


Det er selvfølgelig individuelt, hvilke procedurer der passer til hvilke foreninger. Vi har arbejdet længe med vores og er nået frem til det, du kan finde længere oppe her på siden og dette excel-ark, som indeholder div. bestillingslister samt en fakturaskabelon. Jeg vil stærkt anbefale dig at holde dig til regler a la disse. Jeg nævner lige her et par ting, som er af stor vigtighed, når man bestiller sammen med andre:


Koordinering: Sørg for, at der er fuldstændig styr på hvem, der skal have hvad, og aftal, at når man først har sagt ja til at dele en kolli med en anden, kan man ikke bakke ud. Sørg også for, at alle beløb stemmer overens.


Overførsler: Sørg for at have et ufravigeligt princip om, at der først bestilles varer, når alle har overført til dig eller til foreningens konto (husk: kun medlemmer af foreningen skal overføre til foreningens konto! Alle andre skal overføre til dig privat, så du kan føre pengene videre til foreningens konto). Det er ikke rart at stå med en regning, der ikke er dækning for, og folk kan altså glemme eller lave fejl. Derfor er det rart at have et princip om overførsler før bestillinger.


Regnskab:


Selvom du ikke skal indsende regnskab til Skat, eller lave momsafregninger, så er det alligevel en god ide at have styr på regnskabet. Det sørger også for at der ikke kan komme tvister mellem medlemmer.


Bankkonto: Sørg for, at du i et regneark eller i hånden skriver al indgående og udgående aktivitet på kontoen ned – du skal vide præcis, hvor de enkelte betalinger er kommet fra og til, hvis foreningen har flere medlemmer, der indbetaler penge til kontoen. Du skal også holde styr på, hvad de enkelte har til gode ved at lave en oversigt over alle indbetalinger fra den enkelte samt hvor meget personen har købt for. Dette skal laves hver gang, I har købt ind – lad være med at lade det hobe sig op og blive uoverskueligt. Sørg gerne for, at der på kontoen hele tiden er et bufferbeløb – man kan ikke altid regne med, at en bestilling koster nøjagtig det, man regner med, da dagspriser hos fx Urtekram forandrer sig. Du kan ikke overtrække din konto for at betale en regning uden dækning.


Arkivering af bilag: Alle regninger skal arkiveres med et fortløbende nummer, som du giver dem og skriver på alle andre steder, hvor der henvises til denne regning. Hav gerne 2 mapper – 1 til indkøbsfakturaer og 1 anden til salgsfakturaer (dem, du selv skriver).
NB om kreditnotaer:
Af og til kommer en udsolgt vare til at figurere på en regning. Sørg da for at få en kreditnota. Hvis du har kredit, og derfor ikke behøver betale regningen kontant eller hurtigt via indbetalingskort, sørg så for at få kreditnotaen med det samme, så den kan trækkes fra regningen, når den betales – ellers skal den vente til næste bestilling samme sted, hvilket besværliggør regnskabsføringen en smule. En kreditnota skal sættes sammen med den regning, som den fratrækkes og have samme bilagsnummer.


Faktura-skrivning: Jeg vil anbefale at lave bestillinger i et excel-ark og at bruge en fakturaskabelon i excel – så kan du kopiere ganske simpelt fra den ene til den anden. På ”Bestillingslister og fakturaskabelon” ser du eksempler på begge dele. Fakturaskabelonen indeholder de oplysninger, som efter loven kræves af en faktura – du skal bare kopiere fra bestillingslisten. De nederste felter fra bestillingslisterne, som indeholder oplysninger om fakturatotal, momsbeløb o.l. er MEGET vigtige at få med på en faktura! Fakturaer gives fortløbende numre, som nævnes alle steder, hvor salget er nævnt – ellers er det svært at finde frem til den, når man skal bruge den! De printes ud og opbevares i en mappe, separat fra indkøbsfakturaer.


Momsafregning:


Hvis du har registreret som frivillig forening, er I ikke momspligtige, og skal derfor glemme alt om den slags :-)


Maj 2006, Sisse Holmstrup


Revideret juli 2007, februar 2009 og maj 2012


Kommentarer

Hej. Jeg vil gerne starte en indkøbsforening,men kan ikke få hverken jeres vedtægter eller starterblanketten frem. Er det muligt at du kan sende det til min mail. På forhånd tak. Venlig hilsen Susanne

jeg har ikke kunnet se kommentarerne før i dag, men du har vist skrevet til min email :-) hvis noget ikke virker i ovenstående artikel, kan den findes med alle vedhæftede filer og links på http://unschooling.dk/indkoebsforening

Kære Sisse

Jeg vil på vegne af vores nystartede indkøbsforening sige tak for det store stykke arbejde du/I har gjort, som er til glæde for alle os, der følger i jeres fodspor. Vejledningen er en kæmpe hjælp - og vi har sat utrolig stor pris på den.

Tak!
Mange venlige hilsner
Katja og Den Økologiske Indkøbsforening Sol & Vind på kollegiet Solbakken

Hej,
Vi er fem familier der nu, med udgangspunkt i dine super gode anvisninger, har startet en indkøbsforening og skal til at gøre vores første indkøb, hurra!
Men nu er vi blevet kontaktet af SKAT, der mener at vores forening er ulovlig og ikek kan være momsregistreret, da foreningen ikke har et formål om at tjene penge? Har du været ude for noget lignende? Og hvad mener du?

Mange hilsner Indkøbsforeningen Sundby-Ø

Obs!
Tænker du på at starte din egen indkøbsforening, skal du være opmærksom på følgende:

"6. momsdirektivs art. 4 om momslovens § 3.
Det er en forudsætning for registrering (og især opnåelse af momsfradrag) at den økonomiske virksomhed drives med henblik på opnåelse af indtægter af en vis varig karakter."

HEJ
Vi er osse nogle stykker der gerne vil opstarte en indkøbsforening. Men vi har hørt at det måske ej lader sig gøre, af samme grund som der bliver nævnt i tidligere indslag. Ved du noget om det?
SOMMERHILSNER FRA AMAGER

Hej Sisse
Tak for denne fremragende gennemgang af mulighederne for opstart af indkøbsforening.
Vi sidder og snakker om priserne på de forskellige varer. Kan jeg finde dem nogen steder? På Urtegården ex er der jo kun de priser, som jeg også skal give uden indkøbsforening.
Vh Charlotte

Unschooling.dk gør at man lander her?
MVH Aslaug.

hey aslaug,

jeg havde før i tiden denne artikel liggende på unschooling, og fordi fx dr.dk linker til den, har morten lavet en re-direct Smile men når vi meget snart får lavet forum osv på unschooling.dk vil det blive ændret!

Jeg er blevet gjort opmærksom på at en del af de butikker som Sisse handler med faktisk accepterer at man køber ind som virksomhed (ex. til en "kantineordning" eller at virksomheden har en indkøbsforening for de "ansatte") - så hvis man har et CVR-nr. kan man sagtens købe ind på det uden at man behøver en indkøbsforening. Vi har bekendte der køber ind hos ex. urtekram på den måde. Det gør at man ex. slipper for bøvlet med paragraffer etc.

Hej. Har du nogle erfaringer med leverandører af grøntsager? Vi er en nystartet indkøbsforening i Valby, som søger noget grønt supplement til vores "tørfoder". mvh, Kathirne

Solhjulet har grøntsager og grøntkasser.

jeps, man kan købe ind som virksomhed, idet de fleste grossister er ligeglade med hvem man er, bare man har CVR nr. men der burde ikke være noget paragraf-bøvl, og det varierer også meget hvem man taler med, så det er dælme lidt en jungle - jeg arbejder videre med at finde et brugbart svar.

nej, jeg har ikke fundet nogen, der vil sælge grønt til indkøbsforeninger. der findes solhjulet, men de vil ikke - de vil dog gerne sælge til institutioner o.l.

Jeg har lige startet en indkøbsforening og glad som jeg var, ringede jeg til Urtekram for at bestille varer, men de afviste mig...(?) :-(

det lyder mærkeligt, marianne!! de plejer at ville sælge til alle med et cvr nr!! hvad var begrundelsen?

ja, solhjulet har mange fede ting, men vil som sagt ikke sælge til indkøbsforeninger.

Hej Sisse

Vi er også 2 familier, der har lavet en indkøbsforening - mest for at handle hos Urtekram eller Biogan, men ingen af stederne vil handle med os..! Det er skisme surt.

Handler du selv som en helt alm. indkøbsforening - eller som en virksomhed?

ahvad, har i fået nej fra biogan??? de har da handlet med min venindes forening, og selv kontaktet mig for at sige at de var en mulighed for indkøbsforeninger!!!! det fatter jeg ikke...

Hvis man starter en indkøbsforening som bestiller varer fra udlandet og så betaler den udenlandske moms på varerne er det overhoved nødvendigt at registere det? Det vil sige, de udenlandske levarandør er ligeglad om du har CVR-nr. Jeg kunne frygte at Skat ville tro at formålet var at tjene penge og at de måske ville være interesseret i at undersøge sådan en foreningen, men nu siger mange folk lige modsat - at Skat ikke vil registrere dem som indkøbsforening fordi der er ikke noget overskud.

det kan jeg ikke rigtigt svare dig på, men meget interessant! har du snakket med skat?

Hejsa

Jeg har fået oprettet en indkøbsforening, og tildelt et CVR nummer efter lidt snak frem og tilbage med skat.

Jeg har dog et lille spørgsmål mht. bankkonto. Jeg har i min private netbank, udover en række private konti, også en helt tom konto som teoretisk kan bruges til hvad som helst. Kan jeg evt. benytte denne konto som "foreningens" konto, selvom den er tilkoblet mig som privat person? Altså, posteringer på kontoen vil aldrig blive blandet med personlige betalinger eller lign, udelukkende indkøb ind og ud.

Eller skal man virkelig ud og lave en separat konto hos EIKBank/Finansbanken?

Hej Morten,

Jeg er ikke klar over om der er nogle juridiske begrundelser for at have en foreningskonto, så det spørgsmål må du nok rette til skat.

Jeg vil dog indskyde, at jeg ikke længere kan anbefale Eik Bank, den var så god da den var Skandiabanken, men det gik ned ad bakke...

Hej

Jeg har lige et kort spørgsmål vedr. sådan en indkøbsforening.
Skal der, udover at holde styr på moms og fakturaer, også sendes årsregnskab til skat?
Også selvom omsætning er under 50.000 kr?

Hej Torben, nej, skat skal ikke have dit regnskab per automatik, men du skal være klar med det, hvis de beder om det :-) Det er der ikke nogen speciel grund til at tro, at de vil gøre, men man skal have styr på det alligevel. Det med de 50.000 er grænsen for hvad man må omsætte for uden at være momsregistreret, så det betyder ikke så meget her, for hele fidusen ved at have en indkøbsforening er at have det momsnummer under alle omstændigheder. Firmaer der tjener under 300.000 skal udfylde færre regnskabsoplysninger ved selvangivelsen, men den slags skal man slet ikke tænke på med en indkøbsforening, for det er ikke det samme som en virksomhed.

Hej Sisse

Jeg takker dig mange gange for det prompte, særdeles uddybende og meget behjælpelige svar : )

Torben, hvis du ikke allerede har oprettet en indkøbsforening, så vent - jeg er i gang med en revision af artiklen, og jeg tror jeg har fundet en måde at gøre det meget nemmere! Mere om det indenfor de næste 2 dage.

Hej.

Dejligt at du sådan gør dine erfaringer tilgængelig for andre. Det er virkelig brugbart! Har et parovervejelser, som du måske har input til:

Har du bare henvendt dig til de steder, du kunne tænke dig at handle ved? Det giver selvfølgelig sig selv i nogle tilfælde (fx biogan), men hos andre er det ikke helt så klart, hvordan man tager kontakten, synes jeg.

Som jeg læser det på erhvervsstyrelsens hjemmeside, er det kun nødvendigt med tilknyttet nemkonto hvis man skal modtage støtte. Hvis jeg bare skal købe ind til en lille indkøbsforening, der ligner den du har nu vil jeg tro, mener du så stadig det er nødvendigt med sådan en konto - jeg tænker her på blot at oprette en ekstra konto, så regnskabet selvfølgelig køre adskilt fra vores andre udgifter, men dog i mit navn personligt og ikke i indkøbsforeningen. Har du nogen erfaring med det?

På forhånd tak.

Mvh. Tessa

Hej Tessa, det er jeg glad for :-)

Jeg har bare ringet dertil og talt med dem, ja. Bare find deres hjemmeside og et telefonnummer, eller send dem en email.

Nej, du behøver sikkert ikke have en nem-konto. Det er smart ikke at blande sine egne penge sammen med indkøbsforeningens, men ud over det behøver det ikke at være en særlig konto til foreninger, tror jeg.

Hej Sisse. Nu har jeg også oprettet en indkøbsforening og jeg er i gang med vedtægterne. Men skal formand og kasserer være to forskellige personer? Jeg ville gerne kunne være mig selv i den her indkøbsforening, men det kan jeg vel ikke, hvis vi som minimum skal være to..?

håber du kender svaret. Tak for alt :)

 

Kh MM

Hm, jeg mener at foreningsetikette kræver at man er 2, altså at formand og økonomiansvarlig ikke er identisk, men om det er en nagelfast regel ved jeg faktisk ikke. En hurtig googling viser at mange vedtægter siger at de netop ikke kan være den samme, dog...

Hmm..... Kan jeg så mon sætte min datter ind som formand? Min bank vil ikke lade det være andre end mig, der er økonomiansvarlig, så derfor skal jeg stå som kasserer.. Hun er dog ikke myndig endnu.

Jeg tror ikke der er nogle regler for at en formand for en forening skal være myndig, selvom mange foreninger kræver det. Det hører måske bare ind under den frihed end forening har :-) Prøv det da, i hvert fald! Så må evt. myndigheder jo gøre opmærksom på det, hvis det ikke er tilladt, men jeg tvivler på at du skal vise vedtægter frem mange steder.

Hvorfor henvender I jer ikke til en Total leverandør istedet for at købe fra flere forskellige steder?

 

f. eks. www.okobyen.nu (ØGT ApS)

Der kan man købe alt. Kød. pålæg, frugt, grønt, tørvarer, mælke produkter, slik etc.

Der skal købes for min. 1000kr og så er det fragtfrit leveret til indkøbsforeningens adresse.

 

Hej Sisse.

Med din gode vejledning har vi nu fået oprettet et cvr. nr. med henblik på indkøb.

Har dog lige et ekstra spørgsmål i den forbindelse. Hvordan med min/vores forskudsopgørelse? Er der noget man skal indberette til SKAT eller andre steder? Bare så der ikke lige pludselig kommer et efterkrav af en eller anden størrelse ind ad døren..

Og så skal du have tak for din fine indsats med alt denne info! :)

Mvh Nan

Hej Nan, Når du har en indkøbsforening med momsnr. er det en slags virksomhed, og da du køber og sælger til samme pris, dvs uden overskud, har du intet overskud at beskattes af :-) Så der er ikke noget at ændre på dit forskud. Og selv tak :-)

Spørgsmål?

Kommentarer er deaktiveret - skriv til mig via kontaktformularen, hvis du har spørgsmål.