Back to top

Alternativer til komælk

Mange går i disse år væk fra komælk af den ene eller den anden årsag - allergi, intolerance, skepsis, dyre-etiske valg - og den store hurdle er så: hvad så??? Her er en række alternativer til komælk i forskellige situationer.

Et NB om soya

Soya er også et allergen og har derudover visse indholdsstoffer, som ifølge megen forskning er yderst problematiske, hvorfor begrænsninger på indtag af soyamælk er vigtigt. Personligt ville jeg ikke selv drikke soyamælk overhovedet, og kun indtage soyaprodukter i moderat omfang (bemærk herunder at soya findes som tilsætningsstof i rigtig mange ting). Jeg nævner derfor ikke soya nedenforpå listen, da jeg ikke mener det er et lødigt alternativ til komælk.

 

Man kan også være allergisk overfor både ris og havre samt nødder, så hvis du er allergiker må du prøve dig frem.

Og husk: der er ikke noget, der smager helt præcist som mælkeprodukter! Hvis du opgiver mælken, må du være indstillet på forandring ;-)

 

Mælk

Der findes flere former for mælk lavet på vegetabilske fødevarer, og nogle af dem kan endda laves selv. 

Rismælk

Havremælk

Nødde- og frømælk (kan laves selv ved at blende 2 dl nødder eller frø godt og længe med 8 dl vand, gerne efter opblødning natten over og evt tilsat et par dadler for sødme)

 

Disse mælketyper kan købes i supermarkeder og helsekoster og har mange anvendelsesmuligheder:

  • I bagværk
  • I kaffe og the
  • På morgenmadsprodukter
  • I varm kakao
  • Som kold drik - mange ammebørn er vilde med rismælk og siger det smager af modermælk :-D Det er også ret sødligt.


Yoghurt og creme fraiche

Her skal man nok lede efter noget helt andet. Det kan nemlig ikke rigtigt lade sig gøre at lave youghurt/creme fraiche erstatninger uden soyaprodukter, så jeg vil anbefale dig at levde foruden og spise noget andet.

 

Fløde

Man kan få havrefløde i supermarkederne, og dette kan meget fint bruges i sauce og forskellige retter. Det smager dog ikke så godt i kaffen. 

Jeg har læst mig frem til, at man kan bruge et mandelprodukt i stedet for piskefløde, som skulle være ret spændende. Prøv at google det - det er især at finde på sider om raw food.

Kokosmælk er en anden mulig erstatning for fløde, som endda er rigtig sund. Fx kan det bruges til nem is med blendede bær, i stedet for piskefløde.Kokosmælk kan laves selv ved at hælde kogende vand over kokosmel og så blende det efter nogen tid - find opskrifter ved at google.

 

Ost

Her bliver det svært, for der er ikke så meget, der ligner skæreost. Jo, man kan godt få skæreost lavet af soya, men det er sindssygt dyrt og ikke lige i alles smag.

Med smøreost er det anderledes nemt - her er masser af alternativer. Man kan købe soyasmøreost i helsekostforretninger, og de smager fremragende. Der er også forskellige tofubaserede smøreprodukter,der smager skønt. Ud over dem er er en mængde andre smøreprodukter at finde i helsekosten og på hylderne i de gode supermarkeder - grøntsagspateer, smørepålæg lavet af solsikkefrø og grønt/krydderier (Streich) og gærbaserede produkter som Tartex (mmmm, rød tartex med avocadoskiver...). 

Til varm mad må man især indstille sig på forandring, for der er ikke noget, der smelter som ost. Hvis man kan finde soyaost til brug på lasagne og pizza, som rent faktisk smelter, er det fordi det indeholder komælksproteinet kasein. Holder man sig fra komælk pga. allergi, er det jo ligesom ikke en løsning at bruge den slags produkter. På pizza kan en god sauce sammen med ens ynglingsfyld absolut nok, og på fx lasagne, hvor man gerne vil have en sprød overflade, kan man bruge rasp og evt. vege-parmesan (sesamfrø blendet med salt og miso).

 

Smør

Margarine har fået et dårligt ry, fordi så mange margariner indeholder en del transfedt. Det er dog længe siden det ikke var muligt at få ordentlig margarine, men man skal så absolut læse på deklarationerne. Mange af dem indeholder skummetmælkspulver og andre underlige sager. Produkter som Fri og Nutanas margarine er dog både fri for mælkeprodukter og transfedt (Fri indeholder heller ikke soya), så de er et fint tilskud til fedtbalancen.

Jeg er dog for nyligt blevet opmærksom på, at heller ikke moderne margariner som ovennævnte helt sikkert er uden visse problemer pga. den måde de fremstilles samt den olie, de fremstilles af (står ikke på pakken, fordi det varierer med udbuddet), men jeg eri gang med at undersøge dette og skriver mere, når jeg har svar.

Margarine smager ikke af smør, og det er jo ikke det samme med tandmargarine på en varm bolle ;-) Jeg spiser dog glad marmelade på margarinen på den varme bolle uden at føle mangel på noget. Under pålæg mærker man vel ikke den store smagsforskel. 

Margarine kan bruges i mad og bagværk i stedet for smør i alle situationer. I bagværk kan man dog ofte finde opskrifter der indeholder rene vegetabilske olier i stedet for margarine, hvis man søger lidt på nettet.

 

Is

I de gode supermarkeder kan man købe havreis (Oatly) i forskellige varianter.

Man kan også lave is selv, især hvis man har en ismaskine, som gør det noget nemmere. Prøv at google "mælkefri is" eller "milk free ice cream" for at finde opskrifter. 

 

 

Kommentarer

Man kan også i helsekostbutikkerne købe koldpresset og uraffineret jomfru kokus olie, som er hårdt som smør ved stuetemperatur, men som til forskel fra smør er sundt.
Det indeholder b.la laurin syre,som i kroppen omdannes til monolaurin, som ellers kun forefindes andetsteds i modermælk.
Jeg henviser til nedenstående links for at læse mere om kokus mange beviseligt gode sundheds-egentskaber.

Jomfru kokusolie smager henrivende, svagt af kokus,og er rigtig dejligt på en friskbagt bolle ,evt under syltetøj eller andet frugt pålæg.

Kokus smagen harmonerer dog ikke så godt under kødpålæg på f.eks rugbrødet,men da kan man så istedet bruge smagsfrit kokusfedt(kan købes i helse butikker)Det er også koldpresset og uraffineret(vigtigt for sundhedsgraden af olie)I dette tilfælde er det fremstillet ved dampdestilliation på meget lave temperaturer.

Kokusfedt egner sig specielt godt til stegning,da det er en af de ganske få olier, som ikke bliver påviket selv af meget høje stege temperaturer.

Links:
http://www.coconut-connections.com/research.htm

http://www.healingdaily.com/detoxification-diet/coconut-oil.htm

http://www.coconut-connections.com/virgin_coconut_oil.htm

for mere info google evt selv Coconut oil

MVH
Ytmilla

Tilføj kommentar

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.